גם לנפש – כל הסגולות הייחודיות של פעילות גופנית

בעולם המהיר והתובעני של היום, שבו במיוחד על רקע המלחמה, נראה שהמתחים נוכחים יותר מתמיד, ושמירה על איזון וחוסן רגשי הפכה למאתגרת יותר ויותר, בכל גיל.
עם זאת, בתוך המהומה הזו והדאגות המציפות מכל עבר, חיוני לנסות ולעשות מאמץ יזום על מנת לשמור על איזון רגשי, שכן לחץ יכול להשפיע באופן משמעותי הן על הבריאות הפיזית והן על הבריאות הנפשית.
ההשפעות השליליות של מתח מתועדות היטב בספרות המקצועית, החל מדיכאון והפרעות שינה ועד לירידה באיכות החיים וברווחה הכללית. חשיפה ממושכת ללחץ עלולה אף לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי ולהחליש את המערכת החיסונית, ולהשאיר אנשים פגיעים יותר למחלות שונות.

תנועה כדרך להורדת הלחץ

למרבה המזל, קיימות אסטרטגיות שונות ויצירתיות להפגת מתח ולקידום רווחה רגשית, כאשר פעילות גופנית מתגלה כאמצעי יעיל במיוחד להשגת מטרה זו. עיסוק בתנועה לא רק שיכול להיות מועיל לגוף אלא גם להשפיע לטובה על בריאות הנפש במספר רבדים.
ראשית, פעילות גופנית מעוררת שחרור של אנדורפינים, המכונים בדרך כלל “הורמונים שמחים” או “הורמוני האושר”, אשר יכולים להקל על חרדה ולהעלות את מצב הרוח.
שנית, פעילות גופנית מסייעת לווסת את הקורטיזול, הורמון הלחץ העיקרי, וכך יכולה להוביל  לתחושה של שלווה ורוגע.

יתר על כן, השתתפות בפעילויות כושר יכולה להפחית תסמינים של חרדה ודיכאון תוך טיפוח ביטחון עצמי ושיפור הדימוי העצמי. הנוירופלסטיות של המוח מעוררת גם באמצעות פעילות גופנית, וכתוצאה מכך מביאה לתפקוד קוגניטיבי משופר. כמו כן, פעילות גופנית סדירה מסייעת בהפחתת תחושת הבדידות ומטפחת קשרים חברתיים חיוביים, החיוניים לבריאות הנפש.

קשת הפעילויות הגופנית היא עצומה, ונותנת מענה להעדפות ותחומי עניין מגוונים. בין אם זה שחייה, ריקוד, ריצה או הליכה, פילאטיס, אימוני כוח ואירובי, רכיבה על אופניים, שייט, גלישת גלים. לאנשים יש אפשרויות רבות למצוא פעילות שהם יאהבו ויוכלו להתמיד בה לאורך זמן.

שקט מבפנים ושקט מבחוץ
פעילות אהובה על רבים היא יוגה, אשר בולטת בגישה ההוליסטית שלה, המשלבת תנוחות גופניות עם נשימה מבוקרת ופעילות כמו מדיטציה אף היא יכולה להיות משמעותית מאוד עבור רבים אשר מחפשים לקדם את תחושת הרוגע.
שילובים שקיימים ביוגה או במדיטציה יכולים לסייע בהשגת רגיעה כמו תנועות המתואמות עם הנשימה, תנוחות שמשפרות את החיונית הכללית, תנוחות איזון שדורשות ריכוז ומיקוד, תנוחות שמפעילות את מערכת העצבים לקידום הרפיה ומתחים, נשימת בטן עמוקה ותרגילי מודעות שונים.

תרגילי מדיטציה להרגעה, מלמדים אנשים לעגן את המודעות שלהם ברגע הנוכחי, ללא שיפוטיות ומחשבות טורדניות. דמיון מודרך וטכניקות הרפיה משפרות עוד יותר את החוויה המדיטטיבית, ומטפחות הרפיה עמוקה ושלווה פנימית. טכניקות כמו סריקת גוף והרפיית שרירים מתקדמת הן כלים יקרי ערך לזיהוי ושחרור מתח האצור בגוף.

מיינדפולנס גם יכולה לשנות את דפוסי החשיבה השליליים ולאפשר להתמקד ברגע הנוכחי ולשחרר מחשבות מטרידות ודאגות בנוגע לעבר או לעתיד. כתוצאה מכך, רמות הסטרס והחרדה יורדות, ומאפשרות לחשוב בצורה צלולה וממוקדת יותר. בדרך זו אפשר גם לשפר את היכולות המנטאליות: מיינדפולנס מחזק את הקשב, הריכוז והזיכרון ומאפשר לזהות דפוסי חשיבה שליליים ולשנות אותם כאמור ולהתמקד במחשבות חיוביות ומועילות יותר.

כדאי ללמוד כיצד לתרגל יוגה ומדיטציה כדי שתוכלו לבצע תרגילי מדיטציה להרגעה מתי שתרצו ומכל מקום וכך, כל פעם שנראה שהלחץ מכריע אתכם, תוכלו ליהנות מהתועלות שלהן ולשלב את התרגול כחלק אינטגרלי מחיי היום יום וכן להוסיף מנטרות שיכולות לשפר את חוויית ההרפיה ולסייע בחיבור עמוק ומשמעותי יותר למדיטציה.

על אף שלא ניתן להימנע מתחושות מתח, חשוב לדעת כיצד לשלוט בלחץ ולווסת אותו באמצעות פעילות גופנית כאשר מדיטציה ויוגה בהחלט יכולות להוות אלטרנטיבה טובה בדרך לרגיעה המבוקשת.

לשתף זה חלק מהכיף

למה לעצור כאן כשאפשר להמשיך לקרוא...

רוצים להצטרף? השאירו לנו פרטים כאן

התחלת שיחה
בואו נדבר
שלום! איך אפשר לעזור?